DOBÓR OLEJU

Do Państwa dyspozycji udostępniamy kreator, który pomoże Państwu dobrać olej do Waszego samochodu. Prosimy wybrać interesującą Państwa markę oleju i postępować zgodnie z dalszymi wskazówkami.

DOBÓR FILTRÓW

Jeśli nie znalazłeś odpowiedniego oleju dla swojego samochodu lub nie jesteś pewien jaki olej zastosować przyjedź do nas po fachową poradę!

Tajemnicze etykiety – czyli jak czytać oznaczenia oleju…

Zgodnie z klasyfikacją API, oleje silnikowe dzielą się na oznaczone symbolem S (przeznaczone do silników benzynowych) oraz oznaczone symbolem C (do stosowania w silnikach wysokoprężnych). Klasę jakości określają kolejne litery alfabetu, pisane po symbolu S lub C.

Grupa olejów do silników z zapłonem iskrowym obejmuje oznakowania SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SL i SM.
Do silników z zapłonem samoczynnym stosowane są oleje oznaczone symbolami CA, CB, CC, CD, CE i CF, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4 oraz CJ-4. Im dalsza litera alfabetu w drugim członie oznaczenia, tym wyższa jest jakość oleju.

Klasyfikacja ACEA obejmuje wyłącznie nowoczesne oleje wysokiej jakości. Wyróżnia ona cztery grupy olejów:

  • przeznaczone do silników benzynowych (oznaczone literą A)
  • do samochodów osobowych z zapłonem samoczynnym (oznaczone literą B)
  • oleje „low SAPS” do samochodów osobowych (oznaczone literą C)
  • oraz do stosowania w wysokoprężnych silnikach samochodów ciężarowych (oznaczone literą E).
Oleje klasy A mogą mieć poziom jakości A1, A2, A3 lub A5. Analogicznie jakość olejów klasy
B oznaczamy B1, B2, B3, B4 lub B5 (przykładowo ACEA A3/B4 oznacza najwyższą jakość oleju i oszczędność silnika, natomiast A5/B5 najwyższą jakość oleju i oszczędność paliwa).Obok klasyfikacji API i ACEA, na opakowaniach środków smarnych występują także oznaczenia wprowadzane przez producentów samochodów. Renomowani producenci, tacy jak Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW, General Motors, Ford, Renault, MAN, Volvo czy Scania, opracowują własne specjalistyczne testy oraz wymagania dla olejów silnikowych, zwane normami fabrycznymi. Klasa lepkości oleju – SAE Bardzo ważnym parametrem środków smarnych jest klasa lepkości, która określa temperaturę, w jakiej może być używany olej. To od niej zależy w jakim stopniu olej chroni współpracujące części jednostki napędowej przed zużyciem. Lepkość olejów silnikowych określa się według klasyfikacji lepkościowej SAE, opracowanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Olej poddaje się licznym testom, a ich wyniki określają właściwości smarne oleju w niskiej i wysokiej temperaturze. Klasyfikacja lepkości SAE wyróżnia sześć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych. Najczęściej mamy do czynienia z olejami silnikowymi wielosezonowymi, opisywanymi przez dwie wartości przedzielone myślnikiem, np. „5W-40”.
  • Cyfry poprzedzające „W” (W: Winter = Zima), oznaczają płynność w niskiej temperaturze.
  • Im mniejsza liczba, tym niższa może być temperatura otoczenia, w jakiej dany olej może być stosowany. Oleje oznaczone symbolami 0W, 5W 10W gwarantują łatwy rozruch silnika oraz szybki dopływ środka smarnego do wszystkich punktów silnika, nawet w bardzo niskich temperaturach.
  • Cyfry znajdujące się po „-„, oznaczają lepkość w wysokiej temperaturze. Im większa cyfra, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której olej nie traci swych właściwości smarnych. Oleje o symbolach 40, 50 i 60 zapewniają właściwe smarowanie silnika w coraz wyższych temperaturach. Obecnie wszystkie oleje jednosezonowe (5W, 10W, 15W lub 20, 30, 40, 50) zostały zastąpione olejami wielosezonowymi (5W-40, 10W-40, 15W-40), dostosowanymi do wysokich potrzeb współczesnych kierowców. Oleje wielosezonowe dostosowane są zarówno do pracy w wysokich, jak i niskich temperaturach. Zastosowanie odpowiedniego oleju nie tylko chroni silnik, ale także zwiększa komfort jazdy i pozwala ograniczyć zużycie paliwa.

FAQ

Czy mogę stosować olej do silników diesla w silniku benzynowym i na odwrót?
Wymagania silnika benzynowego są zupełnie inne niż silnika diesla. W czasie procesu opracowywania nowego oleju silnikowego zostaje on poddany różnym próbom i testom silnikowym. Musi również spełnić wymagania specyfikacji opracowywanych przez niezależne instytucje API oraz ACEA. Specyfikacje te określają wymagania stawiane olejom w zależności od rodzaju silnika, w którym dany olej będzie pracować (silnik benzynowy lub diesla). Oleje silnikowe do silników 4 suwowych są na ogół zalecane do stosowania zarówno w silnikach diesla, jak i benzynowych. Możliwość stosowania w danym typie silnika określają litery znajdujące się na opakowaniu oleju w zapisie specyfikacji API i ACEA. Na przykład API SJ/CF oznacza, że olej może być stosowany w silnikach benzynowych (S) i diesla (C).

Czy mogę mieszać ze sobą różne oleje silnikowe?
Każdy olej silnikowy liczących się producentów spełnia wymagania specyfikacji API i ACEA. Mieszanie olejów silnikowych spełniających takie same specyfikacje nie przedstawia na ogół żadnego zagrożenia, ale nie można zagwarantować, że otrzymany po zmieszaniu olej będzie miał dalej optymalne właściwości. Wszystkie dostepone na rynku oleje silnikowe liczących się producentów są ze sobą mieszalne (z zachowaniem zasady spełnianych specyfikacji). Pamiętać jednak należy, że zmnieszanie olejów może obniżyć jakość otrzymanego w ten sposób oleju silnikowego.

Jakie są możliwe przyczyny spadku ciśnienia oleju?
W czasie normalnej pracy samochodu olej odgrywa znaczącą rolę w chłodzeniu i smarowaniu tłoków silnika oraz chłodzeniu bloku silnika. Odpowiednie ciśnienie oleju jest niezbedne do prawidłowej pracy silnika. Anormalny spadek ciśnienia oleju może być spowodowany zmniejszeniem się lepkości oleju, spowodowanej na przykład zmieszaniem z paliwem (przecieki paliwa, problem z wtryskiwaczami) lub zmniejszeniem się poziomu oleju (wyciek, podwyższone zużycie oleju, niesprawna pompa oleju). Również zużycie się części mechanicznych może być przyczyną spadku ciśnienia oleju.

Czy to jest normalne, że trzeba dolewać olej do silnika?
Silnik w czasie pracy zużywa olej. Utrzymanie odpowiedniego poziomu oleju w układzie jest niezbędne do prawidłowej pracy silnika. Dlatego też należy regularnie sprawdzać poziom oleju w układzie. Dopuszczalne zużycie oleju pracującego w silniku podawane jest zawsze przez konstruktora silnika, wynosi ono na ogół 0.2 do 0.5 litra na 1000 km. Pamiętać należy o wymianach oleju zgodnie z zaleceniami konstruktora (przedział czasowy lub ilość przejechanych kilometrów). Żadne dodatki nie mogą zastąpić wymiany oleju w układzie. Dodatkowe czynniki wpływające na zwiększone zużycie oleju: nieodpowiedni olej silnikowy olej silnikowy o dużej odparowywalności (lotny) lub zużyty olej silnikowy sposób jazdy stan zużycia silnika warunki klimatyczne.

Jaka jest rola oleju w silniku?
Olej odpowiada za prawidłowe działanie silnika poprzez: chłodzenie stref nagrzewających się w czasie pracy silnika zmniejszenie tarcia, co ułatwia poruszanie się części mechanicznych silnika i zmniejsza ich zużycie zabezpieczenie powierzchni wewnętrznych silnika przed korozją odpowiednie dodatki zastosowane w formulacji oleju zapewniają dodatkowo: utrzymanie silnika w czystości (nagary, laki), zapobiegają mikrokorozji przeciwdziałając osadzaniu się.